This year, I have taught all the students at ND, except for first, and I feel a kind of connection when I walk down the halls of the school knowing almost every single student. That has never happened before, but now that it has, I feel more a part of everything. I love teaching older and younger elementary kids and I am happy that I could experience teaching all grades.

 

This year, going back to teaching lower elementary (2nd and 3rd) after teaching only upper elementary for the last few years, I am better understanding my teaching role and how it can depend on the grade. I have been pleasantly reminded HOW I need to adjust what I do, say and teach, to accommodate the students levels and needs.

 

One thing I really notice is how much more specific I need to be when I teach younger grades. With older graders, you can say, “Put away your notebook,” and they do it almost immediately, whereas with the lower graders you have to say it and then count down, while gesturing closing your notebook and pointing to those who are finished, saying, “Good job, Hanako.” Those small things I took for granted with upper elementary are quite big things with the younger grades.

 

On the other hand, all students, no matter their grade or level, love a good storybook and catchy tune. They love a good game and the feeling they get when they accomplishing something. They all enjoy being able to do something creative and personal, but also like to learn about current news and interesting topics related to science or history. They all come in wanting a challenge or even to challenge you and show you what they know (not see what you know).

 

There is a lot I still have to learn, but I think changing the grades I teach has given me great perspective and I am glad to be back with lower elementary kids. Despite being at the school for almost 6 years and having taught both 2nd and 3rd before, the classroom feels new and good; appropriate since I feel the same about Notre Dame.

English Department    Catherine Oki

 

(和訳)

It Feels New, Again   新鮮な気持ち

今年で、一年生以外の全ての学年を一度は教えたことになります。学校の廊下を歩いていると、どの子どもたちもみな知っている顔です。低学年も高学年も教えることができたことを大変幸せに思っています。

しばらく高学年を受け持っていたので、今年また低学年(2、3年生)を教えることになり、教える学年によって自分がどうすべきか、ということが理解できるようになりました。つまり、子どものレベルに合わせて何をどう伝え、その場の状況にどう対応すべきか、ということが実感できるようになったのです。

低学年を教えるときに一番重要なのは、できるだけ具体的に伝える、ということです。例えば、高学年には、‘Put away your notebook’ と言うだけで、子どもたちは自分が何をしなければならないかを理解し、すぐに行動に移します。
ところが、低学年にはただ言うだけでは伝わりません。ノートを閉じる動作をして、ちゃんとできている子どもには、’Good job, Hanako’と声をかけていかなければいけません。高学年を教える時には当たり前だと思っていたことが、低学年にとっては当たり前ではないということを改めて認識するようになりました。

その一方で、学年に関係なく共通しているのは、どの子どももみな本好きで歌好きだということです。また、ゲームや何かを成し遂げたときの達成感、自分らしさを表現できたときの喜び、科学や歴史に関する最近のニュースにも興味をもって学んでいます。どの子どもも学ぶ意欲に満ちあふれており、ただ一方的に知識を得るだけでなく、自分たちが学んだことを表現しようと努力しています。

まだまだ学ぶことはたくさんありますが、様々な学年を教えることでいろんな見方ができるようになりました。本校で教えるようになって六年近くが経ち、自分が一度教えたことのある学年でも、教室に入るといつも新鮮な喜びと期待でワクワクします。

英語科  沖 キャサリン